تصاوير منتخب

تصاویر با بیشترین بازدید

۰

چگونه بهترین رم microSD / SD را انتخاب کنیم

 مطالب آموزشی عکاسی دوربین و ملحقات

چگونه بهترین رم microSD / SD را انتخاب کنیم

Secure Digital یا همان SD استانداردی برای مموری غیر فرار (فلش) است. اگر شما یک دوربین دیجیتال، دوربین فیلم‌برداری، اسمارت فون یا تبلت دارید، حتما از یک کارت حافظه SD استفاده کرده‌اید. واقعا SD یک مزیت برای کاربران به شمار می‌رود، زیرا ما را از خرید انواع مختلف مبدل و تبدیل برای وسایل دیگر به منظور انتقال اطلاعات، به طور مثال از دوربین دیجیتال به کامپیوتر یا لپ تاپ، کرده است. بدون وجود SD ما هم‌چنان در چرخه بی‌پایان مشکلات سازگاری وسایل با یکدیگر گیر کرده بودیم. در ادامه به نکاتی برای انتخاب بهترین رم microSD یا SD سازگار با دستگاه‌تان اشاره خواهیم کرد. (توجه داشته باشید که استفاده از واژه رم در این مقاله به خاطر عمومیت آن در بازار بوده و البته در اصل اشتباه است و باید آن را مموری کارت یا کارت حافظه نامید)
برای استانداردسازی مشخصات فنی کارت حافظه SD انجمنی با نام SD Association وجود دارد که تمام کلمات اختصاری، اعداد و نشانه‌های این حوزه را تعیین و مشخص می‌کند. شما برای خرید مموری فقط چیز را 

باید بدانید؛ اندازه فیزیکی، ظرفیت مموری و سرعت آن.
SD Association چیست؟
به سال ۲۰۰۰ برمی‌گردیم، سه تولیدکننده بزرگ تکنولوژی، پاناسونیک، سن دیسک و توشیبا، برای پایه گذاری SD Association گرد هم آمدند. هدف این گروه صنعتی، استانداردسازی این حوزه و تشویق توسعه دهندگان وسایل برای استفاده از فن‌آوری Secure Digital بود. امروزه، این انجمن بیش از ۱۰۰۰ عضو دارد.
عمده کار اصلی این انجمن را می‌توان در این دو مورد دانست. الف) هر دستگاه بداند چگونه مموری SD را کنترل کند. ب) مصرف کنندگان بدانند چگونه یک رم SD انتخاب کنند. این مورد از این جهت اهمیت دارد که تعداد زیادی تولید کننده مموری SD وجود دارد. نظیر Lexar, SanDisk, Silicon Power, Kodak, PQI, Toshiba و بسیاری دیگر و حتی تولیدکنندگان بسیار بیشتری در حوزه تولید محصولاتی که از کارت حافظه SD استفاده می‌کنند وجود دارد.
انجمن SD Association اطمینان می‌یابد، رم‌هایی که Lexar می‌فروشد، عملکرد و استاندارد یکسانی همانند رم‌های Silicon Power دارد. بنابراین مصرف کننده در هنگام خرید به جای دانستن شرایط مجزای هر تولیدکننده فقط کافیست به استانداردهای تعریف شده توسط SD Association توجه داشته باشد.

 اندازه کارت حافظه
اندازه مموری‌های SD ساده‌ترین صفتی که می‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد. سه اندازه در مموری‌های SD وجود دارد؛ SD استاندارد (بزرگترین)، mini (متوسط)، micro (کوچکترین). مسلما اگر مموری شما در اسلات دستگاه شما قرار نگیرد، کار نخواهد کرد. برای مثال عملا تمام گوشی‌های هوشمند از رم microSD استفاده می‌کنند، در حالی که لپ تاپ‌ها و دوربین‌های دیجیتال معمولا از اندازه استاندارد رم SD استفاده می‌کنند. دستگاه‌هایی که از رم mini SD عملا از دور خارج شده و اکثر شامل دستگاه‌های قدیمی مربوط به چند سال گذشته می‌شوند.
اندازه‌های رم دارای انواع مختلف نیز هستند. سایز microSD و SD دارای انواع SD, SDHC, SDXC و سایز miniSD دارای دو نوع SD, SDHC می‌باشد.
مموری استاندارد SD در عین حال که کوچک است، بزرگترین نوع مموری SD به حساب می‌آید. ابعاد این مموری ۳۲x24x2.1 میلی متر بوده و ۲ گرم وزن دارد. اکثر دوربین‌های دیجیتال موجود در بازار از این نوع رم استفاده می‌کنند. گوشه بالا سمت راست این رم به صورت بریده طراحی شده است.
مموری miniSD کوچکتر از کارت حافظه استاندارد SD است. ابعاد آن ۲۱٫۵x20x1.4 میلی متر بوده و ۰٫۸ گرم وزن دارد. این مموری کوچک برای استفاده در گوشی‌های موبایل طراحی شد، اما امروز مموری کوچک‌تر از آن را داریم و دیگر این مموری استفاده چندانی ندارد.
مموری microSD کوچکترین سایز مموری‌های SD است و دارای ابعاد ۱۵x11x1 میلی متر و وزن ۰٫۲۵ گرم می‌باشد. اکثر گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها از این مموری پشتیبانی می‌کنند. البته این مموری در وسایل بسیار دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آداپتورهایی (خشاب) برای رم‌ها وجود دارند که آن‌ها را به سایز بالاتر خود تبدیل می‌کند. برای نمونه به وسیله خشاب می‌توان رم میکرو اس دی را به SD و یا رم miniSD را به رم اس دی تبدیل و استفاده کرد. معمولا برخی از رم‌ها در پک خود این خشاب (آداپتور) را همراه دارند.
ظرفیت کارت حافظه SD
بر اساس استاندارد SD Association ظرفیت مموری‌های بدین شکل است. SD شامل رم‌های ۲ گیگابایت و پایین‌تر، SDHC شامل رم‌های تا ۳۲ گیگابایت و SDXC شامل رم‌های ۳۲ گیگابایت تا ۲ ترابایت.
کارت حافظه SD دارای سه نوع است:
Secure Digital Standard Capacity، به اختصار SDSC یا فقط SD نامیده می‌شود.
Secure Digital High Capacity، به اختصار SDHC نامیده می‌شود.
Secure Digital eXtended Capacity، به اختصار SDXC نامیده می‌شود.
شما نیازی برای به خاطر سپردن حوزه‌ی ظرفیت مموری‌ها ندارید، زیرا هر مموری روی خود دارای برچسب ظرفیت و مشخصات می‌باشد. اما این مهم است که بررسی کنید که دستگاه شما با چه نوع مموری SD سازگار است. برای مثال دستگاه‌های قدیمی SD ممکن است با مموری‌های SDHC سازگار نباشند و به احتمال زیاد با رم‌های SDXC نیز سازگاری نخواهند داشت.بنابراین باید در هنگام خرید به حداکثر ظرفیت پشتیبانی شده دستگاه خود توجه داشته باشید. SD Association جدولی را برای کمک به مسئله سازگاری رم با دستگاه طراحی کرده است. در واقع تمام چیزی که باید بدانید این است که، مموری‌های SDHC و SDXC به عقب سازگار هستند، اما دستگاه‌های میزبان SD به جلو سازگار نیستند! پس بهتر است قبل از خرید رم به دنبال لوگوی SDHC یا SDXC روی دستگاه خود برای تعیین نوع سازگاری آن باشید.برای مشخص شدن بهتر مسئله سازگاری رم و دستگاه به نکات زیر توجه بفرمایید:
رم SDXC باید فقط روی دستگاه SDXC استفاده شود.
دستگاه SDXC می‌تواند از رم SD, SDHC, SDXC استفاده کند.
رم SDHC می‌تواند روی دستگاه SDHC و SDXC استفاده شود.
دستگاه SDHC می‌تواند هر دو نوع رم SD و SDHC را استفاده کند.
دستگاه SD فقط می‌تواند از رم SD استفاده کند.
سرعت و کلاس رم
به طور خلاصه، تمام مموری‌های SD سرعت یکسانی ندارند. این مسئله برای بعضی از افراد و انجام برخی کارها دارای اهمیت بیشتری است. برای مثال، اگر شما یک عکس حرفه‌ای هستید و عکس‌های پی در پی سریع با دوربین DSLR خود گرفته و آن‌ها با فرمت RAW ذخیره می‌کنید، نیاز به یک مموری SD سریع دارید تا با بیشترین سرعت ممکن عکس‌های دوربین روی رم ذخیره شود. مموری SD با سرعت بالا برای ضبط ویدئوهای با کیفیت بالا و ذخیره مستقیم آن‌ها روی رم نیز اهمیت دارد. اگر شما فقط تعداد کمی عکس با یک دوربین معمولی می‌گیرید و یا فقط برای ذخیره فایل‌های رسانه‌ای از رم روی گوشی خود استفاده می‌کنید، سرعت چندان برای شما اهمیت ندارد.
تولید کنندگان از عبارت “Speed Class” برای اندازه‌گیری سرعت مموری SD استفاده می‌کنند. در واقع استاندارد تعریف شده SD Association برای کارت حافظه SD سرعت دقیق آن‌ها را نشان نمی‌دهد، اما یک راهنما برای آن ارائه کرده است.
چهار کلاس سرعتی مختلف در رم‌ها وجود دارد، کلاس ۱۰، ۶، ۴ و ۲٫ کلاس ۱۰ سریع‌ترین و کلاس ۲ کندترین آن است. کلاس ۲ امروزه استفاده چندانی ندارد اما بیشتر برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده دارد، در حالی که کلاس ۴ و ۶ برای ضبط ویدئوهای با کیفیت بالا و کلاس ۱۰ برای فیلم‌برداری با کیفیت FullHD و ضبط پی در پی تصاویر HD مناسب است. (در مقاله‌ای جداگانه به تفاوت کلاس رم پرداخته‌ایم که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم)
هم‌چنین دو کلاس سرعتی جدید رم نیز در رده Ultra High Speed (UHS) وارد شده است. اما از لحاظ قیمتی مقداری گران‌تر هستند. این دو کلاس که با نام‌های U1 و U3 هستند، برای کارهای حرفه‌ای و تخصصی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. UHS برای دستگاه‌هایی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد که از UHS پشتیبانی کنند. در اینجا لوگوی این کلاس‌های سرعتی را به ترتیب از چپ به راست، از کندترین به سریع‌ترین مشاهده می‌کنید.احتمالا برای استفاده معمول شما در دوربین دیجیتال، اسمارت فون و تبلت مموری‌های کلاس ۶ و ۱۰ خوب باشد. رم کلاس ۱۰ مناسب فیلم‌برداری با کیفیت بالا و عکاسی با فرمت RAW است. مموری کلاس ۲ این روزها دیگر استفاده چندانی ندارد و دارای سرعت پایینی است، زیرا امروزه حتی گوشی‌های موبایل ارزان نیز فیلم‌های با کیفیت HD ضبط می‌کنند. در صورت پشتیبانی دستگاه شما از UHS رم‌های این کلاس نیز انتخاب مناسبی هستند.
برای فهمیدن سرعت و کلاس مموری هم نیاز به کار خاصی نیست، زیرا علاوه بر توضیحات در فروشگاه‌ها و بسته بندی مموری‌ها، روی خود مموری نیز لوگوی مربوط به کلاس چاپ شده است.اگر احیانا علامت و لوگوی هیچ نوع کلاس سرعتی را روی رم مشاهده نمی‌کنید، احتمالا آن مموری SD کلاس ۰ باشد. این مموری‌های قبل از معرفی سیستم کلاس سرعت رم‌ها تولید و طراحی شده‌اند و دارای سرعت بسیاری پایینی، حتی پایین‌تر از کلاس ۲ هستندخرید بهترین رم microSD
واژه‌ی بهترین مارک شاید به طور کلی معنایی در یک مقایسه کلی نداشته باشد و بتوان آن را به این صورت معنی کرد؛ بهترین انتخاب با توجه به مشخصات دستگاه و عملکرد مورد نیاز. ممکن است چند شرکت با برندهای مختلف از یک چیپ یکسان در محصولات خود استفاده کنند. از بهترین راه‌ها برای خرید بهترین رم microSD و … می‌توان بدین موارد اشاره کرد: استفاده از تجربیات دیگران در عملکرد دریافتی، توجه به نوع چیپ استفاده شده در رم مورد نظر، اعتبار جهانی برند و توجه به نظرات مشتریان در نقد و بررسی‌های فروشگاه‌های آنلاین بین المللی.
در ادامه به چند نکته برای خرید بهتر مموری کارت اشاره می‌کنیم:
به دنبال رم با ظرفیت کمتر از ۸ گیگابایت نباشید، زیرا این رم‌ها از لحاظ اقتصادی ارزش خرید نداشته و در مقابل میزان ظرفیت شما هزینه‌ی زیادی را بابت آن می‌پردازید.
اگر قصد خرید مموری با ظرفیت بالا (۳۲ گیگ و بیشتر) را دارید، حتما از سازگاری دستگاه خود با SDXC مطمئن شوید.
اگر قصد انتقال فایل از دستگاه‌های پرتابل (مانند موبایل و تبلت) و بالعکس ریختن اطلاعات داخل آن‌ها را دارید، حتما یک رم ریدر خوب نیز تهیه کنید.
از خرید رم از فروشندگان دوره‌گرد و مراکز نامطمئن خودداری کنید، زیرا ممکن است رم جعلی و تقلبی به شما فروخته شود.
رم‌های با ظرفیت بالا، ۱۲۸ گیگ و بالاتر، در ابتدای عرضه قیمت بالایی دارند و شاید خرید دو رم ۶۴ گیگ برای ذخیره سازی به صرفه‌تر باشد. به طور کلی رم‌های میکرو با خشاب ارزان‌تر از نمونه SD خود هستند.
توجه داشته باشید تمامی رم‌ها ظرفیت واقعی آن‌ها بعد از فرمت شدن کمتر از ظرفیت اسمی‌شان است.
کلاس در مموری‌های SD به نوعی نشان‌گر حداقل عملکرد و سرعت آن‌هاست. برای مثال مموری کلاس ۴ تضمین داشتن حداقل سرعت ۴MBps و در حالی که رم کلاس ۱۰ قاعدتا باید سرعتی بالاتر از ۱۰MBps داشته باشد.
بسیاری از فروشندگان سرعت خود را در قالب رتبه “X” بیان می‌کنند. درجه “x” در واقع مضربی از ۱۵۰KBps (سرعت خواندن یک CDROM استاندارد) است. به طور مثال، از مموری ۱۰۰X می‌توان انتظار سرعتی بیش از ۱۴MBps را داشت.
اگر قصد خرید مموری microSD (یا SD) برای ذخیره سازی اطلاعات را دارید، بهتر است این کار را نکنید.فلش مموری برای این کار انتخاب بهتری است، زیرا به نسبت رم ارزان‌تر و دارای استحکام بیشتری است.
ماخذ: https://tetismarket.com

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی