تصاوير منتخب

تصاویر با بیشترین بازدید

۰

تفاوت عکس های عکاسی، از پرسنلی و پرتره تا مدلینگ

 ژست های عکاسی مطالب آموزشی عکاسی

تفاوت عکس های عکاسی، از پرسنلی و پرتره تا مدلینگ

مثل همه هنرها ، عکاسی هم انواع مختلف دارد چرا که این نوع از هنر چه به عنوان یک سرگرمی و چه در جایگاه یک شغل و حرفه بسیار مورد علاقه و توجه قرار گرفته است. در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از سبک‌های عکاسی که از جایگاه بالایی در هنرهای خلاق برخوردارند آشنا کنیم. نمی‌توان عکس را فقط نمایشی از واقعیت دانست ، بلکه اغلب قادر به نمایش چیزی است که توسط یک ناظر معمولی دیده نمی‌شود. یک عکس قطعا ارزشی برابر با هزاران کلمه و قدرتی برای انتقال مفهومی متفاوت از وضعیتی خاص دارد. عکاسی همان طور که ارائه دهنده‌ی راه‌های مختلفی به مشتاقان این شکل از هنر است ، برای عده‌ای سرگرمی و برای قشری دیگر حرفه‌ای کامل محسوب می‌شود. جذاب‌ترین و دیدنی‌ ترین عکس‌های جهان نیازی به تجهیزات گران قیمت نداشته‌اند. نیاز واقعی برای یک عکس خیره‌کننده ، تخصص ماهرانه چشمی است که یاد گرفته ، لحظات رادر بهترین زمان ممکن ثبت کند. اگرچه عکاسی رنگی به مرور زمان محبوبیت بیشتری به دست آورده اما عکاسان از پتانسیل موجود در تصاویر سیاه و سفید نیز کاملا آگاه هستند. اگر عکاسی برایتان جالب است ادامه مطلب را از دست ندهید تا با انواع عکاسی که برخی از آنها ، حتی موقعیت‌های شغلی فوق‌ العاده‌ای نیز هستند آشنا شوید.   ۱ – عکاسی مد : عکاسی مد یکی از پر سودترین انواع آن است. عکس‌ها یکی از مؤثرترین راه‌های ارتباطی در جهان مد هستند. در اینجا برای جلب توجه بیشتر به لباس‌ها و لوازم تزئینی از عکاسی استفاده می‌شود. مدل‌ها منحصرا برای به نمایش گذاشتن محصولات در بهترین حالت ممکن انتخاب می‌شوند. رسالت عکاسان مد روز ایجاد نگاهی خاص به محصولات است ؛ فارغ از اینکه عکس‌ها در محیطی طبیعی یا در استودیو گرفته شوند. معمولا این عکس‌ها ، راه خود را به مجلات پیشرو در حوزه مد باز می‌کنند. این مجلات نیاز مردمی که علاقه‌مند به آخرین تغییرات روز درباره لباس‌ها و لوازم تزئیناتی هستند را تامین می‌کنند.

    ۲ – عکاسی تبلیغاتی : این سبک درباره بهترین راه ایجاد فضای مناسب برای برجسته کردن محصولی است که تبلیغ می‌شود. عکاسان این رشته به طور کلی ذهنی پر از تصاویر و ایده‌های متفاوت دارند. برخی اوقات شرکت‌های طراحی نیز به منظور رسیدن به نتایجی مشخص‌تر ، عکاسان را راهنمایی می‌کنند که این عکس‌ها همواره با هماهنگی شرکت تبلیغاتی برنامه‌ریزی می‌شوند.   ۳ – عکاسی اشیاء : عکاسی اشیاء درباره ثبت اشیایی است که برای ایجاد یک ترکیب خاص ، به عمد در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. این شکل از هنر عکاسی نیازمند توانایی و درک بالای عکاس از ترکیب‌بندی و نورپردازی است. عکاسان این سبک توانایی ایجاد بافت‌ های متفاوت و همچنین اضافه کردن اشیاء مختلف برای جذابیت بخشیدن به یک ترکیب غیرطبیعی را دارند.  


 ۴ – عکاسی عروسی : عکاسی عروسی رشته‌ای ویژه در این هنر است که مختص ثبت لحظات خاطره‌ انگیز عروسی به انواع و اقسام روش‌های خلاقانه است. یک عکاس می‌تواند رویکردی متفاوت در قبال هر کدام از عروس یا داماد در این مقوله داشته باشد. در حالی که برخی ترجیح می‌دهند از فیگور‌های سنتی استفاده کنند ، بعضی‌ها هم مبنای عکس خود را صرفا معطوف به لحظه و اتفاقات آنی آن می‌کنند. همچنین عکاسان می‌توانند در صورت موافقت مشتری تصاویری بسیار شیک (شبیه عکاسی مد) با تم‌های خاص بگیرند. موارد بسیاری مانند عروسی‌های پر زرق و برق وجود دارند که عکس‌ها به طور اختصاصی در استدیوها گرفته می‌شوند. امروزه ، بسیاری از مردم که به دنبال کشف ایده‌ های جدید هستند ؛ راه را برای عکاسان حرفه‌ای این رشته به منظور خلاقیت بیشتر باز کرده‌اند.   ۵ – عکاسی هنرهای زیبا : این گرایش عکاسی درباره تصاویری است که خود نمایانگر یک اثر هنری هستند. تصاویری بسیار خلاقانه که جذابیتی انتزاعی دارند. بنابراین این عکس‌ها را می‌توان معادل بیان افکار و احساسات یک هنرمند روی بوم نقاشی دانست. این سبک از عکاسی ، منحصر به اهداف تجاری نیست و در عین حال می‌تواند کاربرد زیادی در حرفه‌های خلاقانه داشته باشد. یک عکاس هنرهای زیبا باید توانایی نگاهی فراتر از ظواهر بدیهی داشته باشد
    ۶ – عکاسی طبیعت : رسانه‌های زیادی در پی این عکاسان هستند. آثار این نوابغ خلاق را می‌توان در مجلات معتبری مانند نشنال جئوگرافیک دید.   عکاسی طبیعت دارای زیر مجموعه‌های مختلفی است :
  • عکاسی منظره :
این عکس‌ها به طور عمده زیبایی‌های طبیعی یک مکان را برجسته می‌کنند مانند : بیابان‌ها، کوه‌ها، آبشار‌ها و …
  • عکاسی حیات وحش :
عکاسان متخصص حیات وحش ساعت‌ها وقت خود را برای ثبت تصاویری ناب از حیوانات با پس‌ زمینه طبیعت سپری می‌کنند. در این مورد خاص عکاس باید به معنای واقعی عاشق حیوانات باشد و آگاهی کاملی از طبیعت وحشی داشته باشد.
  • عکاسی زیر آب :
شکلی جذاب از هنر عکاسی است که به کاوش دنیایی کاملا جدید در اعماق آب‌های آبی می‌پردازد. اینکار بسیار چالش برانگیز است ، چرا که عکاس باید تسلط کافی به شنا و غواصی داشته باشد تا بتواند بهترین عکس‌ها را در حین عکاسی زیر آب‌های آبی ثبت کند.
  • عکاسی دریا :
ثبت تصاویر طبیعت در اکثر حالات آن برای علاقه‌ مندانش هیجان‌ انگیز خواهد بود. عکاسی که خود را وقف این شکل از هنر عکاسی کرده است باید همواره منتظر آشکار شدن زیبایی دریا باشد. در اینجا منظور شکار حالت‌های متفاوت اقیانوس در زمان‌های مختلف روز یا حتی فصول متفاوت است.
  • عکاسی ابرها :
این شکل از عکاسی به گرفتن تصاویر مختلف از فرم‌های متفاوت ابرها اختصاص دارد. عکاسی سیاه و سفید در این شاخه از عکاسی می‌تواند به شکلی خلاقانه استفاده شود.   ۷ – عکاسی در سفر : عکاسی در سفر شامل ثبت تصاویر از منظره‌های خاص یا مردم کشورهای مختلف است. عکاس این رشته از آداب و رسوم مکان‌های مختلف تصویربرداری می‌کند.   ۸ – عکاسی معماری : همان طور که از نامش پیدا است درباره عکاسی از فرم‌های مختلف معماری با نورپردازی ‌های متفاوت است. این نوع عکاسی نیازمند فردی است که علاوه بر دانش بصری تسلط کافی بر امور فنی نیز داشته باشد.   ۹ – عکاسی پرتره : این عکاسی درباره ثبت حالت‌های متفاوت از یک شخص با تاکید بر چهره و حالت او است. در این سبک لزوما نیاز به مدل‌های حرفه‌ای نیست بلکه می‌تواند عکاسی از افراد عادی باشد. این روزها عکس‌های پرتره خانوادگی بسیار محبوب هستند. راه‌ های خلاقانه زیادی وجود دارند که عکاس می‌تواند از آنها برای ایجاد پرتره‌ای خیره‌کننده استفاده کند.  

   ۱۰ – عکاسی خبری : عکاسی خبری روایتی از رویداد یا حادثه‌ای خاص ، در قالب یک عکس است. این سبک عکاسی عمدتا توسط نشریات و برای نشان دادن آخرین خبرها استفاده می‌شود. در این مورد ، تصاویر عکاس و داستان نویسنده باید مکمل یکدیگر باشند. برای مثال ، اگر یک نویسنده اشاره ویژه‌ای به یک محل خاص در داستان کند ، عکاس می‌تواند راه‌های خلاقانه‌ای برای گرفتن عکس از همان محل پیدا کند.   عکاسی خبری را می‌توان در دسته‌های زیر طبقه‌بندی کرد :
  • عکاسی مستند :
در اینجا ، عکاس باید تصویری ارائه کند که به بهترین وجه ممکن نشان‌دهنده‌ی حادثه مورد بحث و به شکل کاملا واقع‌ گرایانه باشد. عکاسان مطبوعاتی معمولا تصاویر خود را به نشریات علاقه‌مند ارائه می‌کنند. اخیرا عکاسان مطبوعاتی سراسر جهان شروع به نمایش تصاویر خود در نمایشگاه‌ها کرده‌اند.
  • عکاسی خیابانی :
عکاسی خیابانی مربوط به گرفتن تصاویری بی‌ پرده از مکان‌های عمومی و حتی از مردم در حالتی کاملا طبیعی است. عکاس این رشته نیازمند مهارتی خاص برای معاشرت و همچنین توانایی ثبت تصاویر بدون جلب توجه مردم اطراف است. هنری کارتیه برسون (Henri Cartier-Bresson) روش جالبی برای این کار داشت. او دوربینش را بین دستمال گردن خود مخفی می‌کرد. البته مسائل حقوقی را هم باید در نظر گرفت ، مکان‌هایی وجود دارند که به دلایل امنیتی این نوع از عکاسی در آنها ممنوع است.
  • عکاسی از افراد مشهور :
عکاسی از افراد مشهور در زمینه‌های مختلف ، رشته‌ای دیگر از این هنر است. رسانه‌های مختلف از نشریات و مجله‌ها تا وب‌ سایت‌های آنلاین از این عکس‌ها استفاده می‌کنند. راه‌های زیادی برای دسترسی به این افراد مشهور وجود دارد. در وهله اول ، می توان این افراد را با یک برنامه‌ریزی دقیق به استدیو یا یک مکان در فضای باز آورد که هم طراحی از پیش تعیین شده ای برای آنجا شده است و هم مواردی از قبیل لباس ، گریم و لوازم جانبی فراهم شده است. جدای از این ، عکاسانی که در این سبک تخصص دارند باید توانایی ثبت تصاویر افراد مشهور در زمان‌های مختلفی که مشغول فعالیت‌های خیرخواهانه یا در کنفرانس‌های مطبوعاتی هستند ، داشته باشند. نوع سومی از این شکل عکاسی نیز وجود دارد که تحت عنوان پاپارازی (Paparazzi) شناخته می‌شود ، که موضوع کاری آنها عکاسی از افراد مشهور بدون رضایت آن‌ها است. عکس‌های گرفته شده با این روش منحصربه‌فرد بوده و معمولا حق‌الزحمه بسیار بالایی دارند.
  • عکاسی ورزشی :
این سبک از عکاسی به طور کامل به گرفتن بهترین عکس‌ها از انواع رشته‌های ورزشی اختصاص یافته است. عکس‌های گرفته شده عمدتا توسط ناشرین و رسانه‌های مرتبط استفاده می‌شوند. در این سبک ، عکاس باید استعداد ثبت خیره کننده‌ترین تصاویر با سرعت بالای دوربین را داشته باشد. عکاسان زیادی وجود دارند که خود را کاملا وقف این سبک از عکاسی کرده‌اند.  

 ۱۱ – عکاسی جنگ : این نوع عکاسی درباره به تصویر کشیده شدن شرایط جنگ به شکلی واقع‌ گرایانه و از دید مردم درگیر در آن یا مواردی خاص و تاثیرگذار است. این سبک بسیار خطرناک است چرا که عکاسان معمولا در معرض خطر هستند و اغلب هدف گروه‌ های مبارز قرار می گیرند.   ۱۲ – عکاسی ساده و بی‌آلایش : عکاس فرانسوی هنری کارتیه (Henri Cartier-Bresson) صاحب نام در این سبک از عکاسی است که یکی از خالص‌ترین انواع عکاسی است و طبیعی‌ترین حالات و لحظات را به تصویر می‌کشد.   ۱۳ – عکاسی از آتش : در این شکل از عکاسی ، عکاس مشغول به ثبت لحظات عملیات آتش‌ نشانی است و باید مجهز به لباس‌های مخصوص باشد. هدف از این عکاسی استفاده از عکس‌ها در تحقیقات بعد از حادثه است.   ۱۴ – عکاسی پزشکی قانونی : نام دیگر آن عکاسی از صحنه جرم است. کار عکاس این رشته پوشش تمام زوایای ممکن و ارائه‌ای دقیق از صحنه جرم برای اهداف مشخص تحقیقات مرتبط است. هدف‌ های این عکاسی می‌توانند هر صحنه جرم و جنایت یا حوادث باشند.   ۱۵ – عکاسی مخفی : هدف اصلی این نوع از عکاسی ، گرفتن تصاویر از مردم بدون اطلاع آن‌ها است. عکاسان حرفه‌ای این رشته عمدتا از این نوع عکاسی برای مقاصد تحقیقاتی و حتی انتشار غیر اخلاقی عکس ها که منجر به مسائل مختلف قانونی می‌شوند استفاده می‌کنند. از راه‌های پرداختن به این شکل عکاسی ، پنهان کردن خود عکاس یا دوربینش از هدف مورد نظر است.   ۱۶ – عکاسی ماکرو : این سبک از عکاسی مختص ثبت بسیار نزدیک تصویر از موضوعات مختلف است. این سبک به خصوص برای عکاسی از جزئیات موجودات زنده و طبیعت که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند استفاده می‌شود.   ۱۷ – عکاسی هوایی : این رشته نیاز به یک متخصص گرفتن تصاویر از ارتفاع بالا دارد. برای ثبت این چنین تصاویری تکنیک‌های متفاوتی وجود دارد ، عکاس این سبک می‌تواند از هلیکوپتر ، هواپیما و به تازگی ، کایت (دوربین به نقطه‌ای از کایت وصل شده و امکان عکاسی به هنگام پرواز آن در آسمان فراهم می‌شود) استفاده کند.  

  ۱۸ – عکاسی از سر افراد (عکس پرسنلی) : این نوع عکاسی بر روی صورت اشخاص متمرکز بوده ، اما متفاوت از عکاسی پرتره است. در این شکل خاص تصاویر به صورت کاملا طبیعی و ساده هستند به طوری که مشتری از آنها صرفا برای اهداف کاری استفاده می‌کند.   ۱۹ – عکاسی از غذا : عکاسی از مواد غذایی با توجه به تبلیغات بسیار زیاد محصولات ایجاد شده است. در این سبک هنر عکاس ، جالب و جذاب‌تر جلوه دادن غذاها است.   ۲۰ – عکاسی نجوم : عکاسی نجوم بر گرفتن تصاویر از فضا متمرکز است. محدوده آن از سیاره‌ها به ستاره‌ها و یا هر ترکیب جذاب دیگری از آنها است. شکار تصویری شفاف از آسمان درخشان به هیچ وجه آسان نیست و امکان دارد عکاس با مشکلات زیادی برخورد کند. با این حال با ظهور فناوری‌های جدید در این زمینه ، گزینه‌های نو آورانه‌ای در حال اضافه شدن به این نوع از عکاسی هستند که کار را برای عکاسان مشتاق این رشته ساده‌تر می کنند.   ۲۱ – عکاسی از بچه‌ها : عکاس این سبک قطعا باید مهارت رفتار مناسب با کودکان را داشته باشد تا بتواند بهترین حالات و لحظات آن‌ها را به ثبت برساند. عکس‌های ثبت شده برای اهداف تبلیغاتی یا حتی مصارف شخصی استفاده می‌شوند.   ۲۲ – عکاسی سیاه و سفید : با ظهور عکاسی رنگی ، عکاسی سیاه و سفید از مد افتاده است. اما این سبک گزینه‌های فراوانی را پیش روی عکاسان قرار می‌دهد. جذابیت بی‌ انتهای عکاسی سیاه و سفید برای هر موضوعی قابل استفاده است. عکاسان این رشته علاوه بر ترکیب‌بندی مناسب ، نور و بافت باید از آخرین تکنیک‌های روز برای ایجاد تصاویری زیبا استفاده کنند.  ۲۳ – عکاسی دیجیتال : این شیوه مخصوص عکاسانی است که برای مخابره سریع‌تر عکس‌ها ، دوربین‌های دیجیتال را به روش‌های سنتی ترجیح می‌دهند. با این حال بسیاری از عکاسان هنوز هم برای وضوح و نمایش بهتر تاریکی و روشنایی از فیلم‌های نگاتیو استفاده می‌کنند.   ۲۴ – عکاسی شب : عکاسان این رشته متخصص عکاسی از مناظر شب هستند. تکنیک‌های جدیدی علی‌رغم مشکلات نور کم در حال ثبت است ، تکنیک‌هایی مانند نور مصنوعی یا نوردهی طولانی برای رسیدن به تصویری روشن و دقیق. گونه‌های مختلف عکاسی نشانه‌ای واضح از شکوفایی این هنر است. هنری که ترکیبی از تخصص عکاس و تکنیک‌های عکاسی است. اما به معنای واقعی برای رسیدن به کمال در این هنر بیش از همه نیازمند خلاقیت و قدرت مشاهده هستید تا بتوانید تصاویری فراتر از عکس‌های معمولی ثبت کنید.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی