تصاوير منتخب

تصاویر با بیشترین بازدید

۰

۵ نکته برای عکاسی کودک در فضای بیرون

 مطالب آموزشی عکاسی عکاسی از کودک و نوزاد

۵ نکته برای عکاسی کودک در فضای بیرون

وقتی نوبت به عکاسی از بچه های زیر دو سال (و نوزادها) می رسد،بسیاری از مردم سریع به فکر آتلیه های حرفه ای با تصاویر پس زمینه ی دقیق و حساب شده و تجهیزات ویژه ی کودک ها  ،مثل انواع کلاه و سربند و غیره، می افتند.این نوع از عکاسی کودک هیچ ایرادی ندارد،اما اگر آتلیه ندارید ،باید خلاقیت تان را به کار بیندازید.

هر روز بیشتر از قبل،عاشق عکاسی از بچه ها و نوزاد ها در فضای باز می شوم. بله،من حتیاز بچه ی ده روزه هم در فضای باز عکاسی کرده ام. اگر شما هم به این کار علاقه دارید،پنج نکته ی زیر به شما کمک خواهد کرد تا هم راه بیفتید و هم مراقب این پسر و دخترهای کوچک باشید.

۱ – بچه ها را ثابت نگه دارید

وقتی با نوزادها کار می کنید، متوجه خواهید شد که وقتی گرم شان باشد،بهتر از مواقع دیگر سرجای خودشان ثابت میمانند.این به این معناست که عکاسی از نوزاد ها را از فضای داخل شروع کنید.در فضای داخل خانه،بچه را محکم قنداق کنید.این را یادتان باشد که بچه ها دوست دارند جایشان گرم و نرم باشد؛همانطور که آرام آرام تکان شان می دهید،برایشان آهنگی زمزمه کنید تا خوابشان بگیرد و آرام شوند.سپس آن ها را داخل سبد یا گهواره ای که با پتوی نرم پوشیده شده بگذارید و به فضای باز ببریدشان.
بعضی وقت ها عکاسی کودک در فضای باز، مسابقه با زمان است؛چرا که ممکن است با کوچکترین صدا یا وزش نسیم از حالت خواب آلودگی و آرام و قرارشان خارج شده و یا بیدار شوند.برای گرفتن بهترین نتیجه، نزدیک ترین جا به خانه را قبل از شروع پروسه ی عکاسی پیدا و انتخاب کنید.گاهی حتی در ایده آل ترین شرایط هم کودک در فضای بازآرام نمی ماند.اگر با چنین اتفاقی مواجه شدید،از آن فرار نکنید.سعی کنید با این اتفاق کنار بیایید.
چند وقت پیش،سعی کردم ازنوزادی در حالات مختلف در فضای باز عکس بگیرم.اما هر دفعه قبل از آن که بتوانم حتی یک فریم از نوزاد عکس بگیرم،گریه کنان از خواب بیدار می شد و برنامه ها را بهم میریخت.بنابراین،با اجازه ی والدینش،چند شاخه گل چیدم و به فضای داخل خانه بردم و از بچه به همراه گل ها عکس گرفتم.(عکس را در بالا مشاهده میکنید.)انعطاف پذیر باشید.اگر نتوانستید بچه را به فضای باز و طبیعت ببرید و آنجا از او عکاسی کنید،فضای باز و طبیعت را به داخل خانه ببرید.

۲ – بگذارید کسی بچه را در آغوش بگیرد

وقتی برای عکاسی به محل مورد نظر می روید ، متوجه خواهید شد که همه خانواده ها فضایی ایده آل برای پرتره های خانوادگی در داخل خانه شان ندارند.بعضی وقت ها ظاهر اتاق یا ابعاد آن برای یک پرتره خانوادگی مناسب نیست،یا دکور خانه با چیزی که شما در ذهن تان دارید،مطابقت نمی کند.و یا حتی پس زمینه های بعضی خانواده ها در فضای باز چنان زیباست که آن را به هر صحنه ی دیگری ترجیح میدهید.

بعضی وقت ها بی خیال سناریویی که از قبل در ذهنم آماده کرده ام می شوم و از پدر یا مادر می خواهم تا بچه را در طول زمان عکاسی برای چند پرتره ی خانوادگی در فضای باز در آغوش بگیرند .اگر با بچه ای سر و کار دارید که در سبد یا گهواره آرام نمیگیرد،یادتان باشد که آغوش پدر یا مادرش می تواند روح تازه ای به عکس ببخشد. بعضی وقت ها هم بچه ها دوست دارند در آغوش پدر یا مادرشان باشند. از مواجه شدن با شرایط متفاوت نترسید و تا زمانی که بهترین و مناسب ترین راه حل را برای بچه و پدر و مادرش پیدا نکرده اید،دست از کار نکشید.

۳ – بچه ها را در سایه قرار دهید

چه زمانی که بچه را درون گهواره و سبد گذاشته اید و چه زمانی که یکی از والدین او را بغل کرده اند،حتما مطمئن شوید که در معرض نور مستقیم قرار نگرفته اند.هم نوزادان و هم بچه های بزرگتر ، پوست بسیار حساسی دارند و هرگز نباید اجازه دهید که برای چند عکس ، درمعرض خطر آفتاب سوختگی قرار بگیرند. اگر نمی توانید سایه ی طبیعی پیدا کنید،میتوانید برای کاهش نورآفتاب ازیک چتر بزرگ و یا رفلکتور استفاده کنید.گاهی از والدین می خواهم که طوری بین آفتاب و کودک شان قرار بگیرند که مانع تابش نورهای آزاردهنده روی بدن کودک بشوند.

۴ – هم از بچه هایی که راه افتاده اند و هم از بچه هایی که چهار دست و پا حرکت می کنند عکاسی کنید

بامزه ترین حالت های بچه های بزرگتر را میتوانید بین آن هایی ببینید که به تازگی راه افتاده اند و یا چهار دست و پا حرکت می کنند.برای راحت تر شدن عکاسی از این بچه ها،همیشه چند ترفند را در آستین داشته باشید.

من معمولا با یک زیرانداز یا پتو روی زمین شروع می کنم.بعضی از بچه ها پتو را ترک نمیکنند،چون از برخورد چمن خیس با پوست بدن شان خوششان نمی آید.البته این روش در نهایت به نق زدن و عصبانیت بچه ختم می شود،اما برای شما چند دقیقه زمان میخرد تا از بچه عکس بگیرید.به جز روش پتو،من از جعبه های قدیمی،صندلی های کوچک و واگن های اسباب بازی هم استفاده میکنم.موقع استفاده از هر کدام از این وسیله ها،مراقب بچه باشید و در صورت لزوم،از یکی از والدین بخواهید دستش را پشت بچه بگذارد تا بچه نیفتد.

۵ – بچه ها را سرگرم کنید

اگر بچه ها از عکس گرفتن خوششان نمی آید،سرشان را گرم کنید.وقتی بچه شروع به نق زدن میکند و عصبانی میشود،از بازی و کار های مورد علاقه بچه استفاده کنید و به عکس گرفتن ادامه دهید.خیلی از بچه ها،مخصوصا آن ها که تازه راه افتاده اند،دوست دارند با کمک پدر و مادرشان بایستند یا تاتی تاتی کنان راه بروند.از پدر و مادر بخواهید بچه را بالای سرشان بگیرند و هواپیما بازی کنند.از آن ها بخواهید با هم بازی کنند.سوژه هایی را که موقع بازی کردن و تفریح و خوش گدرانی خانواده کنار یکدیگر میبینید،شگفت زده تان خواهند کرد.




به قلم Meredith Clark
منبع : سایت digital-photography-school
مترجم و گردآورنده : مهرنوش شریفی

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی